Dlaczego opisy kategorii w e-sklepie to prawdziwa "petarda" SEO?

Dlaczego opisy kategorii w sklepie internetowym to prawdziwa „petarda” SEO?

Jak nazywać pliki graficzne?
29 maja 2019
Zamawianie tekstów u copywritera i prawa autorskie. O czym pamiętać?
2 września 2019

Dlaczego opisy kategorii w sklepie internetowym to prawdziwa „petarda” SEO?

Czy opisy w kategoriach mają znaczenie? Czy w ogóle warto sobie nimi zaprzątać głowę? Odpowiedź jest prosta. Mają i to większą niż ci się wydaje. Dlaczego?
Zanim odpowiem na to pytanie, przypomnijmy sobie, czym jest kategoria w sklepie.

Czym jest kategoria?

Przy tworzeniu treści do e-sklepu zazwyczaj mamy do czynienia z dwoma rodzajami tekstów:

- opisami produktów;
- opisami kategorii.

Te pierwsze to oczywiście opisy konkretnego produktu, jego cech, właściwości, zalet i korzyści, jakie wynikają z jego użytkowania. Drugi typ treści dotyczy struktury nadrzędnej, czyli kategorii, w jakiej znajdują się konkretne produkty charakteryzujące się podobnymi cechami. Najłatwiej będzie to wytłumaczyć na przykładzie np. sklepu z modą damską.

Struktura sklepu z modą damską zazwyczaj oparta jest na kilku kategoriach głównych oraz kategoriach drugiego rzędu (subkategoriach).

Może to wyglądać na przykład tak:



W sklepie Orsay mamy trzy poziomy kategorii. Pierwszy z nich grupuje produkty na: Nowości, Produkty, Wyprzedaż. W kategorii Produkty mamy już podkategorie oznaczające typy damskiej garderoby (Sukienki, Jeansy, Spodnie, Żakiety itd.). One z kolei rozbijają się na kolejne podkategorie oznaczające konkretne rodzaje spodni, sukienek itd. Przykładowo w kategorii “Sukienki” znajdujesz bardziej szczegółowe kategorie, które sortują sukienki ze względu na typ materiału (dzianinowe), długość (maxi) czy okazję (wieczorowe).

Kategorie pomagają w odpowiednim ułożeniu asortymentu, grupowaniu i ułatwiają klientowi w znalezieniu produktu, który będzie odpowiadał jego potrzebom. Jeśli klientka szuka tylko i wyłącznie sukienek maxi od razu przejdzie do kategorii z tego typu długimi sukienkami. Nie będzie tracić czasu na przekopywanie się przez kategorię Sukienki, w której wrzucone są ich wszystkie rodzaje.

Jak widzisz, kategorie czynią nawigację na stronie bardziej przejrzystą, pomagają klientom na szybkie odnalezienie tego, na czym im zależy. Nie jest to jednak jedyna korzyść, jaka wynika z kategorii.

OK, ale po co mam inwestować w opisy do kategorii?

Dobre pytanie. Kategorie przez długi czas były traktowane nieco po macoszemu, szczególnie przez właścicieli e-sklepów, którzy nie do końca zdawali sobie sprawy z ważnej roli, jakie mają dla widoczności sklepu wyszukiwarce. Dla wielu z nich ważniejsze były opisy produktów, ponieważ to finalnie na stronę produktu wchodzi klient i to z tej karty dokonywana jest ostateczna transakcja. A kategorie? A kto to czyta? Kogo to w ogóle obchodzi?

W sumie to...nikogo.

Szczerze? Mnie też nie. Może czasami jakiś tekst mnie zainteresuje, ale tylko ze względów czysto zawodowych. Podejrzewam, że przeciętny użytkownik w ogóle nie zabiera się za lekturę tego typu tekstów. I trudno mu sie dziwić. W zdecydowanej większości przypadków opisy kategorii są nudne i całkowicie nieprzydatne.

Jest jednak KTOŚ, kto uwielbia przekopywanie się przez opisy kategorii w e-sklepach. A imię jego GOOGLEBOT. Tak moi Drodzy. Strony kategorii mają kolosalne znaczenie dla SEO i z tego powodu warto się pochylić nad opracowaniem dobrych opisów kategorii w swoich e-sklepach.

Strony kategorii są bardzo ważne (o ile nie najważniejsze) dla witryn e-commerce. Odpowiednio zoptymalizowane strony kategorii mogą zapewnić wysokie rankingi słów kluczowych, które potencjalnie mogą generować sprzedaż i przychody.


Z czego to wynika?

Załóżmy, że prowadzisz sklep z modą damską, a jednym z działów sprzedaży są właśnie damskie sukienki. Klientki, które chcą kupić sukienkę, zazwyczaj mają ukierunkowane wymagania z nią związane, ale nie zawsze są one szczegółowe. Nie szukają "niebieskiej sukienki do kolan z kwiatami i długim rękawem na wesele”, ale raczej szukają "sukienki na wesele", "sukienki maxi na wesele”.

Jak widać poniżej, prawie 246 000 osób szuka sukienek na wesele, a jedynie 590 tych konkretnych w długości maxi.

Żródło: ubersuggest.com

Jeżeli zależy nam na pozycjonowaniu się właśnie na taką frazę ogólną jak "sukienki na wesele" kategoria w e-sklepie jest doskonałym "narzędziem", które pomoże nam w realizacji tego celu. Dlaczego?

Ponieważ Google chce dać użytkownikowi możliwie najbardziej wartościowe wyniki wyszukiwania. A wartościowy wynik wyszukiwania to taki, który zawiera cenną dla użytkownika zawartość. W przypadku e-sklepu tą zawartością jest wiele wartościowych produktów, które będą odpowiadać poszukiwanej frazie. Dla kobiety szukającej "sukienki na wesele" cenny będzie link, pod którym znajduje się mnóstwo "sukienek na wesele". Proste?

A co grupuje takie podobne produkty w e- sklepie? Hę?

Tadam!

Otóż właśnie nasza KATEGORIA.

Kategoria to dla wyszukiwarki bardzo wartościowy link, pod którym kryją się odpowiedzi na pytania internautów. Z tego powodu algorytm szybciej pchnie link kategorii wyżej wyników wyszukiwania niż link do zwykłej strony.

Innymi słowy, znacznie szybciej i wyżej zaindeksujemy link kategorii, bo Google ceni tego typu linki.

Skoro już wiemy, że kategorie jednak się przydają, a nawet mają duże znaczenie w ściąganiu ruchu z wyszukiwarki, warto przy ich przysiąść i zastanowić się co można robić, żeby strona kategorii była atrakcyjna dla użytkowników, dla robotów i dawała oczekiwane efekty.

Oto kilka wskazówek, które pomogą ci dobrze zoptymalizować stronę kategorii pod SEO.

#1. Zoptymalizuj adresy URL kategorii.

Praca przy optymalizacji kategorii zaczyna się od właściwej formy adresów URL. Ważne jest, żeby URL kategorii dokładnie (krótko i zwięźle) określał jej zawartość (bez dodatkowych znaków lub zbędnych informacji).

Trzymajmy się zatem nadal naszego sklepu z sukienkami. Jeśli na przykład masz kategorię sukienek wieczorowych, Twój adres URL powinien mieć postać: https://przykladowysklep.pl/sukienki-wieczorowe

#2. Zoptymalizuj tytuły kategorii.

Tytuły kategorii mają kluczowe znaczenie dla wyników wyszukiwania. Ważne zatem, żeby w nich znalazły się słowa kluczowe, z jakich korzystają nasi klienci.

Tworząc swoje tytuły, weź pod uwagę następujące elementy:

a. Sprawdź, czego poszukują klienci.
Znajomość słów kluczowych, których ludzie używają, poszukując twojego produktu, pomoże Ci uzyskać lepsze tytuły. Pomoże ci w tym np. SENUTO, SEMSTORM czy Ubersuggest.com

b. Zadbaj o właściwą formę tytułu.
Dobrą praktyką jest rozpoczynanie tytułu od najmocniejszych fraz kluczowych. Nazwę marki dodaj na końcu. Na przykład:
Sukienki wieczorowe: maxi, mini, midi | mojsklep.pl

c. Użyj określonych cech produktów kategorii w tytule.
Na przykład, jeśli masz stronę kategorii zawierającą najmodniejsze sukienki na lato, upewnij się, że jest to odzwierciedlone w tytule kategorii. „Sukienki na lato- najmodniejsze kwiatowe wzory"

#3. Popraw opis META kategorii.

Opis strony kategorii nie ma może bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony, ale może odegrać decydującą rolę w przyciąganiu klientów na stronę i uzyskaniu wyższego współczynnika klikalności (CTR). W jaki sposób?

To, co piszesz w polu opisu meta, może być wyświetlane w wynikach wyszukiwania. To opis, który znajduje się zaraz pod tytułem i warto w nim zawrzeć elementy, które zachęcą potencjalnych klientów do kliknięcia. W opisach kategorii spróbuj podsumować swoje produkty i oferty. Dobrze jest zaoferować np. bezpłatną wysyłkę, bezpłatne zwroty itp.

Nie wszyscy niestety pamiętają o opisie meta w kategorii. Przyjrzycie się na te dwa opisy. Który bardziej zachęci was do kliknięcia?

Oczywiście pierwszy. Klienta, który szuka strony z dużym wyborem sukienek na lato, bardziej zainteresuje informacja, że "tutaj znajdzie wszystko pod jednym linkiem", niż że z "sukienki na lato są szyte z bawełny…"

#3. Napisz dobrą treść.

Jak wspomniałam wcześniej, nadal pokutuje przeświadczenie, że opisy na stronach kategorii pisze się tylko i wyłącznie do celów SEO. Jaki jest tego rezultat? Teksty stanowiące opisy kategorii mają mała wartość merytoryczną, są zbyt ogólne i naszpikowane słowami kluczowymi (Keyword Stuffing). Taki tekst faktycznie zainteresuje tylko Google bota. Klient nawet na to nie spojrzy. A przecież można to zrobić inaczej.

Opis kategorii powinien być napisany w sposób, który jest użyteczny dla użytkownika i dostarcza dodatkowych informacji w porównaniu z metadanymi. Należy unikać banałów i dawać użytkownikowi konkretne informacje związane z zawartością danej kategorii. Przy okazji pomagamy Google zrozumieć, o co chodzi w tej stronie - zwłaszcza w przypadku nowych stron, które indeksuje wyszukiwarka po raz pierwszy. Oczywiście w takim opisie powinny znaleźć się również słowa kluczowe, ale wszystko z rozsądkiem.

A jak długi powinien być opis kategorii? Tyle, ile potrzeba, żeby wyczerpać temat i nie zanudzić użytkownika.

#5. Dokonaj formatowania tekstu.

Treść w opisie kategorii powinna być również sformatowana tak samo jak inne strony w twojej witrynie i wg dobrych praktyk SEO. Oczywiście nie zawsze systemy CMS dają możliwości na szaleństwa w tym względzie, ale dodanie nagłówka, pogrubienie treści i linkowania to must have. Formatowanie opisu kategorii jest cenne z kilku powodów:

- czyni tekst kategorii bardziej przejrzysty i czytelny;
- daje informację robotom wyszukiwarki o zawartości kategorii;
- tekst staje się przyjazny dla algorytmów wyszukiwarek.

#6. Dodaj elementy, które poprawią konwersję.

Ten ostatni punkt może, ale nie musi znaleźć się na stronie kategorii. Wszystko zależy od tego, jak jest zbudowany twój sklep czy strona firmowa i jakie masz oczekiwania związane z tym miejscem witryny.

Nie zapominaj, że strona kategorii jest również stroną docelową i może to być pierwsza strona, którą zobaczą użytkownicy odwiedzający wyszukiwarki, Facebook lub Google Ads.

Oznacza to, że należy również uwzględnić wszystkie elementy, które są niezbędne do przekonania, zachęcenia i utrzymania użytkowników w sklepie, aby mogli ostatecznie dokonać konwersji. Warto zastanowić się zatem czy na stronie kategorii nie powinny się znaleźć np.

- oferty lub promocje;
- przyciski wezwania do działania;
- linki do koszyka i logowania do konta;
- rejestracja do newslettera;
- referencje itp.

Katarzyna Biernacka
Katarzyna Biernacka
Content marketer, copywriter, właścicielka agencji iMedia Solutions specjalizującej się w content marketingu - prowadzeniu blogów firmowych, tworzeniu treści do e-sklepów & SEO copywritingu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *