Testy modułów blogowych w e-sklepach: Shoper.pl

Testy modułów blogowych w e-sklepach: Shoper.pl

Testy modułów blogowych w e-sklepach: RedCart.pl
8 stycznia 2019
Prowadzenie bloga firmowego – jakich błędów nie popełniać?
10 marca 2019

Testy modułów blogowych w e-sklepach: Shoper.pl

Jak prowadzić bloga w sklepie funkcjonującym na platformie Shoper i czy ma to w ogóle sens? Test modułu bloga.

W aktualnej wersji panelu administracyjnego Shoper.pl BLOG znajduje się w zakładce ZAWARTOŚĆ. A co kryje się w module bloga na Shoperze? Tutaj nie ma zaskoczenia. Stosunkowo prosty panel do dodawania newsów, który opiera się na czterech zakładkach: Wpisy, Tagi i Kategorie oraz Komentarze. Do modułu BLOG w Shoper.pl przeniesiono standardowy system kategoryzowania znany nam m.in. z systemu WordPress. Dodanie tych opcji było nie tylko dobrym posunięciem,ale przede wszystkim koniecznym.
W zasadzie te cztery zakładki to wszystko, co potrzebne nam jest do prowadzenia bloga firmowego. To standard, bez którego jakikolwiek blog podpięty pod sklep nie miałby racji bytu. Nie wyobrażam sobie tworzenia modułu bloga bez możliwości ustanawiania nawigacji opartej na Kategoriach (chociaż są moduły blogowe na innych SaaS, które tej opcji nie posiadają). W zakładce Kategorie można dodawać bezpośrednio (po wejściu w zakładki Kategorie i Tagi) lub w trakcie dodawania newsa. Identycznie sytuacja przedstawia się w przypadku Tagów. Kategorie i tagi w module Shoper.pl pełnią dokładnie taka samą funkcje jak w innych tego typu systemach. Kategorie mają za zadanie organizowanie treści, tagi w pewnym sensie ich uszczegółowienie.

Dodajemy wpis na bloga sklepu

Po wciśnięciu opcji Dodaj wpis przenosimy się do edycji artykułu blogowego. W pierwszych polach mamy możliwość dodania tytułu artykułu oraz autora, a także zdecydowania czy dany artykuł ma zostać wyświetlony na stronie głównej, czy tylko w danym module. Można również określić to, czy artykuł ma być aktywny, czy nie. W kolejnych opcjach przydzielamy artykuł do danej kategorii i ustalamy (jeżeli jest taka potrzeba) tagi.

Jak się formatuje tekst?

Formatowanie tekstu w artykułach to jeden z kluczowych elementów na blogu. Od niego zależy nie tylko estetyczna strona kontentu. Odpowiednie formatowanie tekstu wpływa na optymalizację treści. W tym zakresie panel do dodawania wpisów przedstawia się naprawdę dobrze. Procesor tekstu daje duże możliwości formatowania w zakresie wielkości, kroju i czcionki tekstu, jak również umieszczania w tekście mediów, symboli, tabeli, kodów źródłowych, kotwic itp. Procesor tekstu pracuje zarówno w trybie WYSIWYG, jak i w HTML.
Zanim dodamy tekst, możemy umieścić w nim tzw. ikonę wpisu. Minusem jest to, że nie można określać wielkości tej miniaturki z poziomu panelu. Czyli musisz ładować na serwer miniaturki określonych rozmiarów, panel ich nie skaluje. Zdjęcia z ikon wpisu nie zapisują się do biblioteki mediów. Musimy je każdorazowo ładować z dysku komputera.

Warto pochwalić za...

  • rozbudowany procesor tekstu, który ułatwia formatowanie;
  • tekst formatowany w edytorze wygląda tak samo na stronie;
  • łatwy, intuicyjny w obsłudze.

A to mi się nie podoba...

  • niewystarczające opcje formatowania fotografii (nie można ustawić z poziomu procesora tekstu np. opcji opływania obrazka przez tekst, nie ma możliwości modyfikacji odstępów obrazka od tekstu);
  • funkcja do dodawania tzw. ikony wpisu nie ma ustawionych parametrów. Poza tym zdjęcie musimy za każdym razem ładować z dysku komputera. .

Jakie są opcje SEO?

Każdy wpis dodany do panelu można zoptymalizować pod wyszukiwarki. Opcje te znajdziemy klikając w edycję danego artykułu w zakładce POZYCJONOWANIE. Można w nim ustawić: tytuł strony (jeśli chcemy, aby był inny niż ten z tekstu) oraz pola META a także opcjonalny adres URL. Pozycjonowanie dostępne jest w wersji podstawowej, ale wystarczającej do dobrego indeksowania tekstów w Google. Oczywiście można by było lepiej… Każda kategoria ma osobną zakładkę POZYCJONOWANIE. W niej możemy ustawić TITLE, META Description, Słowa kluczowe i przyjazny URL.

Warto pochwalić za...

  • łatwa w obsłudze, nawet dla laika, przy każdym polu znajduje się wyjaśnienie;
  • przydatne szortkody,które ułatwiają pracę ;

A to mi się nie podoba...

  • nie ma podanych limitów znaków w poszczególnych polach ( a to istotne pod względem pozycjonowania, zwłaszcza dla laików);
  • słowa kluczowe - dla widoczności bloga w wyszukiwarce nie mają już znaczenia i można je usunąć.

Co sądzę o tym module?

Właściciele sklepów na platformie Shoper.pl pewnie teraz zadają mi pytanie: co zatem bardziej opłaca się zrobić? Założyć bloga na osobnej platformie (np.Wordpress) czy zadowolić się w/w wersją moduły aktualności dostępną w module? Co będzie dla mnie lepsze, co się bardziej opłaca?
Odpowiedź na to pytanie tak naprawdę zależy od celów, jakie stawiacie sobie przed blogiem. Czy tematyka bloga dotyczyłaby tylko i wyłącznie działalności firmy? Czy poruszałaby tematy szersze? Czy blog ma za zadanie wpływać bezpośrednio na pozycjonowanie e-sklepu?

Jeżeli prowadzicie sklep na Shoper.pl i nie macie czasu, funduszy i potrzeb inwestować w bloga na osobnej platformie, omówiony moduł w zupełności Wam wystarczy. Przyznam szczerze, że jest to jeden z lepszych modułów blogowych jakie widziałam na platformach e-commerce. Posiada wszystko to, co niezbędne do redagowania sklepowego bloga. Nawigacja oraz korzystanie z zakładki BLOG jest dość intuicyjne i bezproblemowe a to jest wielka zaleta. Nie występują problemy z formatowaniem tekstu (znikające akapity, brak wyświetlania nagłówków czy spacji) a tekst na stronie wygląda dokładnie tak jak został przygotowany w edytorze WYSIWYG. Oczywiście procesor tekstu ma też swoje drobne mankamenty takie jak stosunkowo mały wpływ na formatowanie i edycję mediów (a to w blogu jest istotne).

Gdybym była właścicielem sklepu, który nie ma czasu na stawianie osobnego bloga, zadowoliłabym się właśnie takim modułem. Moduł zintegrowany z platformą e-commerce ma jedną zaletę. Artykuły dodawane do modułu wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie danego e- sklepu. A to ma znaczenie szczególnie dla mniejszych firm, dla których taka forma pozycjonowania jest jedyną formą walki o wyższe miejsce w wyszukiwarce.
Katarzyna Biernacka
Katarzyna Biernacka
Content marketer, copywriter, właścicielka agencji iMedia Solutions specjalizującej się w content marketingu - prowadzeniu blogów firmowych, tworzeniu treści do e-sklepów & SEO copywritingu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *