Jaka powinno być optymalna długość artykułu na blogu firmowym? Hmm… Tak... Szczerze?
Osobiście pytanie o optymalną długość tekstu na blogu uznaję za jedno z TOP 5 najmniej poważnych pytań, jakie można zadać w kontekście prowadzenia bloga firmowego. Ironią jest to, że jest ono zarazem jednym z najczęściej stawianych przez Klientów. Odpowiedzmy sobie w końcu raz a dobrze: ile tych znaków lub słów powinno być tekście, żeby prowadzenie bloga miało sens?Branża ma wiele odpowiedzi na to pytanie. Oto kilka z najpopularniejszych.
Co z tego wynika? Jak widać niewiele. Dużo danych, które się wykluczają i jeden wniosek.
Poszukiwanie tej magicznej liczby, to jak pogoń za jednorożcem. Niektórzy je widzieli (podobno hasają po podkarpackich lasach), a innym się tylko wydawało, co nie przeszkadza uganiać się za dziewicami. Symptomatyczne jest to, że w żadnych z ww. danych jako źródło nie pojawia się np. Poradnik dla Webmasterów Google. A to oznacza, że nie ma czegoś takiego jak idealna liczba słów, które trzeba wpakować w artykuł blogowy. Google i jego algorytmy chodzą innymi, pokręconymi ścieżkami. A wszystkie dywagacje na ten temat przypominają w pewnym sensie wróżenie z fusów. Faktem jest jednak, że teksty dłuższe będą zawsze indeksować się lepiej. Pod warunkiem, że za długością pójdzie również jakość.
Pisanie dłuższych artykułów jest jednym z największych trendów blogowych w latach 2018 - 2019. Jak wynika z ostatnich danych (wspomniane Orbit Media), w 2004 roku liczba słów w tekście blogowym oscylowała w granicach 800, w 2018 było ich już 1115, co daje ponad 42% wzrost w ciągu ostatnich 5 lat. Co ciekawe, większość blogerów, którzy zadali sobie trud i poświęcili minimum 6 godzin na napisanie wyczerpującego, wartościowego tekstu na ponad 2000 słów, przyznaje, że dało to efekty. Dłuższe teksty były lepiej indeksowane i spotkały się z cieplejszym przyjęciem ze strony czytelników. Czy to jednak wynikało z samej długości tekstu? No nie, to zbyt daleko idące uproszczenie.
Oczywiście tutaj nie chodzi o samą długość tekstu, ale o to, co ten tekst zawierał. Długi tekst wymaga gruntowniejszego przygotowania, głębszego reasearchu, wielu źródeł, co przekłada się na jego wartość merytoryczną. Długi tekst nie może zawierać lorem ipsum, nie jest „ślizganiem się po temacie” czy zawierającym 2000 słów pitu pitu. On siłą rzeczy musi być dłuższy, bo zawiera więcej cennych informacji i treści. Po prostu.
Na popularność tekstów nie ma wpływu jedynie długość, ale również takie elementy jak:
formatowanie, skalowalność, przejrzystość tekstu (np. justowanie, nagłówki, śródtytuły)I tych elementów może być jeszcze więcej, wszystko „zależy”, wszystko ma znaczenie i liczy się do ostatecznego rozrachunku.
Im bardziej wartościowy i wyczerpujący kontent dajesz, tym więcej otrzymujesz w zamian.
W 2019 roku i w latach następnych priorytetem w pisaniu tekstów na blogi będzie jakość treści, która powinna być przedkładana nad ilość.
1 Comment
Przeszukuję internet, znalazłem ciekawy artykuł. Powoli kończę czytać i widzę znajomą twarz na zdjęciu. Ciesze się, że współpracuje z Panią Katarzyną. Profesjonalistka !!!