Testy modułów blogowych w e-sklepach: IdoSell Shop

Testy modułów blogowych w e-sklepach: IdoSell Shop

Czym zajmuje się SEO copywriter?
9 października 2019
Dlaczego warto publikować artykuły evergreen na blogu firmowym?
1 lutego 2020

Testy modułów blogowych w e-sklepach: IdoSell Shop

Po przyjrzeniu się możliwościom, jakie oferują moduły blogowe na takich platformach jak Shoper i RedCart przyszła pora na jedną z najpopularniejszych, czyli IdoSell Shop (dawniej IAI-Shop.com). Jak prowadzić bloga firmowego na Idosell Shop?

IdoSell Shop (dawniej IAI-Shop.com) działa na rynku od dawna. Obecnie obsługują — jak podają na swojej stronie — ponad 5000 sklepów internetowych i ponad 1000 firm noclegowych z tysiącami obiektów. Brzmi naprawdę imponująco.

Moduł bloga w sklepie IAI pojawił się dopiero w 2016 roku w wyniku podziału dotychczasowego modułu Aktualności. W wyniku tych zmian:
- rozdzielono aktualności i blog — w tym momencie są to osobne funkcje;
- ustalono nowy podział dodanych wcześniej treści - inna lokalizacja wpisów z modułu Aktualności i Bloga.

Przed postawieniem modułu bloga na stronach IAI funkcjonował moduł Aktualności, na którego bazie stworzono moduł blogowy. Przypuszczam, że cała operacja tworzenia bloga na IAI w dużej mierze polegała na powieleniu i lekkiej modyfikacji rozwiązań znanych z modułu Aktualności, zmianie nazwy (na nazwę moduł BLOG) oraz ustalenia innych miejsc pojawiania się wpisów w szablonie standardowym. Pójście na lekką łatwiznę, zwłaszcza że Aktualności już w 2016 nie należały do najnowszych i najaktualniejszych. Z tego, co udało mi się wyczytać na stronie IAI ostatnie poważne usprawnienia i modyfikacje, które w wyraźny sposób zmieniły komfort użytkowania tego modułu dokonano w 2014 roku.

W wyniku tych zmian aktualności zyskały: - zmodyfikowany, bardziej intuicyjny interfejs. Aktualności zostały podzielone na cztery sekcje, dzięki czemu stało się bardziej przejrzyście;
- edytor aktualności, który został oparty o edytor z działu: Tworzenie podstron i zarządzanie ich treścią (edytor CMS), delikatnie go rozbudowując;
- sekcje, historię zmian;
- przyjazne linki, czyli friendly URL;
- możliwość ustawienia dowolnej ilości typów stron CMS (działów) - odpowiedniki kategorii w blogu.


Te rozwiązania od razu zaadaptowano do powstałym w 2016 roku module bloga.

Jak moduł bloga IdoSell Shop (dawne IAI) prezentuje się na zewnątrz?

Jak wspomniałam wcześniej, moduł bloga z IdoSell Shop jest młodszym bratem działu Aktualności.

Ma własną stronę, na której znajduje się lista wpisów oraz stronę do prezentowania ich treści. W lewym sidebarze znajdują się odnośniki do kategorii wpisów oraz kalendarza wpisów (tzw. archiwum) grupujących wpisy wg miesięcy oraz lat. Wybrane wpisy na bloga prezentowane są w specjalnej strefie na stronie głównej sklepu pod warunkiem, że twój szablon ci na to pozwala.

Po wejściu na link blog wyświetla się lista wpisów. Wygląd listy wpisów zależy oczywiście od szablonu, z jakiego korzystamy w naszym sklepie. Najczęściej lista wpisów zawiera miniaturki wpisów, wprowadzenie oraz odnośnik "czytaj więcej". Wpisy zazwyczaj ułożone jeden pod drugim. Jeśli korzystanie z jakiegoś prostego szablonu, nie możecie liczyć na jakieś fajerwerki. NIemniej jednak moduł bloga może też wyglądać całkiem atrakcyjnie dla oka. Poniżej przykłady designu blogów funkcjonujących w sklepach na platformie IdoSell.

blog-idosell-shop-przykladowy-uklad-perfumypl
blog-idosell-shop-przykladowy-uklad
blog-na-iai-dodawanie-kategorii

Dodawanie kategorii w IdoSell Shop

blog-na-iai-szukanie-wpisow

Wyszukiwarka archiwalnych wpisów

Funkcje w module bloga IdoSell Shop

W testowanym przeze mnie sklepie IdoSell moduł bloga zlokalizowany jest w zakładce MODERACJA. Po wejściu do modułu oraz razu wyświetli nam się lista wszystkich wpisów z ich datą dodania. Nad listą znajduje się menu, które kieruje nas do zakładek:

Powrót do listy stron
Kategorie bloga
Dodaj nowy wpis na blog
Kanał RSS dla wpisów na blog

W zakładce Kategorie bloga dodajemy nową kategorię do artykułów. Kategoria po podpięciu do pierwszego wpisu pojawia się w bocznym menu na podstronie bloga. Po wejściu w Kategorię bloga i kliknięciu w link Dodaj nową kategorię wpisów na blogu wyskakuje nam okienko, w którym możemy utworzyć nową kategorię. Dodając kategorię, możemy równocześnie dodać do niej indywidualny opis meta, a także tekst, który docelowo będzie wyświetlany nad listą wpisów z tej kategorii. Z punkt widzenia SEO — doskonałe rozwiązanie.

Nieco mniej zachwycam się zakładką Szukaj wpisów na blog, która z mojej perspektywy jest całkowicie bezużyteczna. W wyszukiwarce wpisów archiwalnych mamy możliwość wyszukania artykułu z roku, miesiąca dodania oraz miejsca lokalizacji. A teraz wyobraźmy sobie, że chcemy znaleźć wszystkie artykuły, które dotyczyły np. orzechów włoskich. W wyszukiwarce tego nie znajdziemy. Możemy ewentualnie znaleźć wszystkie artykuły ze stycznia 2018 roku. Po co? Nie wiadomo. Znacznie przydatniejsze jest wyszukiwanie ich po tematyce. Dla content marketera, copywritera czy SEO specialist to jest znacznie istotniejsze.

Dodawanie nowego artykułu w IdoSell Shop

Najistotniejszym aspektem prowadzenia bloga jest edycja treści. Zajrzyjmy więc do środka, żeby przekonać się jak wygląda edytor treści w module IdoSell Shop.

W artykule na stronie IdoSell Shop omawiających jego zalety możemy przeczytać m.in. że blog "jest modułem, dzięki któremu w atrakcyjnej formie zaprezentujesz treści powiązane z prowadzoną sprzedażą”. Po przeczytaniu tego zdania mogłam się tylko lekko uśmiechnąć. Parafrazując znane porzekadło ludowe — nie wiem, co brali piszący ten artykuł, ale mogą mnie poczęstować, bo jak widać działa. Faktem jest, że na blogu IdoSell Shop można dodawać treści i faktem jest, że mogą być one atrakcyjne, ale to wszystko zależy od tego, jakim dysponujemy szablonem graficznym i czy masz zaprzyjaźnionego grafika, który będzie ci tworzył fajną oprawę graficzną. Same funkcjonalności bloga nie pozwalają na szaleństwa. Widziałam wiele blogów w sklepach IdoSell Shop i wiele z nich wcale nie wyglądało atrakcyjnie.

W pierwszej części edytora tekstu mamy listę checkboxów, które pozwalają nam określić widoczność i lokalizację danego wpisu. Mamy możliwość wyboru kategorii, a także daty aktywacji danego artykułu.

W części właściwej znajduje się miejsce, w którym można umieścić już nasz artykuł. W osobnym okienku dodajemy wprowadzenie do artykułu a osobno jego rozwinięcie. Podobnie jak w kategoriach mamy możliwość (po kliknięciu Ustawienia meta >użyj podanych poniżej) ustawić własne metadane dla konkretnego wpisu.

Jak się formatuje tekst?

To zależy czy jesteś ambitny i będziesz robił wszystko w HTML, czy pójdziesz na łatwiznę i od razu włączysz tryb WYSIWYG. Korzystałam z obu opcji i osobom, które nigdy nie miały do czynienia z HTML i nie chcą się stresować, od razu rekomenduję przejść na opcję WYSIWYG. IAI będzie nas rzetelnie ostrzegać, że w tym trybie kod zanieczyszczony, ale nie przejmujcie się. Nie wklejajcie tylko tekstu do WYSIWYG prosto z edytora Word i będzie OK.

W trybie edycji WYSIWYG świat od razu staje się piękniejszy i a zdanie o formatowaniu tekstu w blogu IAI zmienia się o 180 stopni. Moduł blogowy na IAI wyposażono w całkiem przyzwoicie wyglądający procesor tekstu. Możemy w nim dokonać niezbędnego formatowania, wybrać czcionkę, jej wielkość, styl, wyrównanie tekstu, wstawić nagłówek i wstawiać media.

Podobnie jak w innych tego typu modułach nie unikniemy różnic w wyświetlaniu zawartości. To, co ustawiasz w panelu, nie zawsze jest tym, co ostatecznie widzisz na stronie. Czasami nie ma spacji, akapitu. Większość z tych rzeczy można skorygować, działając już na kodzie źródłowym w trybie edycji HTML.

W zasadzie w zakresie podstawowych modyfikacji tekstu masz wszystko, czego potrzebujesz. Osoby, które są przyzwyczajone do edytora tekstu na WordPressie, mogą się nieco na początku męczyć, ale do wszystkiego jesteś się w stanie przyzwyczaić.

blog-na-iai-dodawanie-nowego-artykulu-idosell-shop
blog-na-iai-dodawanie-nowego-artykulu2
blog-na-iai-dodawanie-nowego

Jakie są opcje SEO?

Nie ma tego zbyt wiele, jeśli chodzi o sam moduł bloga. O wszystkich już wspominałam przy omawianiu poszczególnych elementów.

Po pierwsze mamy możliwość ustawienia indywidualnego meta do kategorii i wpisów. Pod artykułem jest też możliwość zablokowania indeksowania przez roboty wyszukiwarek. Nie warto z tego korzystać. Po to piszemy artykuły, żeby się indeksowały w wyszukiwarkach.

Podsumowanie

Przyznam, że moja przygoda z blogiem na idoSell Shop zaczynała się od dodawania artykułów w edytorze HTML. Nie rekomenduję tego, chyba że komuś bardzo zależy na czystości kodu i lubi po prostu sobie ręcznie wklepywać znaczniki jak za „starych dobrych czasów". Praca z edytorem w wersji HTML to frustrująca zabawa, zwłaszcza gdy na co dzień korzystasz z WordPressa. Nie wiem, czemu w tym module ta opcja jest ustawiona jako domyślna. Nikt przy zdrowych zmysłach nie ma czasu się w to bawić. Na szczęście w końcu przestałam się katować i przeszłam na tryb wizualny. Moja jakość życia od razu skoczyła o 300 punktów.

IdoSell Shop oferuje nam dość przyzwoity i przejrzysty moduł bloga. Nie mamy może w nim zbyt wielkiej swobody, ale w ramach oferowanych rozwiązań wszystko działa, jak należy. Wiele jest tutaj do dodania, brakuje niektórych funkcji, które wg mnie poprawiła atrakcyjność tego modułu (poniżej).Niemniej, jednak jeśli prowadzisz bloga na IAI, ten moduł daje ci możliwość umieszczenia wartościowego kontentu i wpływu na widoczność e-sklepu w wyszukiwarce. To jego największa wartość.

Warto pochwalić za....

  • przejrzysty układ treści na blogu ;
  • rozbudowany procesor tekstu, który ułatwia formatowanie;
  • prosta obsługa i intuicyjna obsługa bloga.

A to mi się nie podoba...

  • ustawienie trybu HTML w edycji newsa jako domyślny;
  • tekst sformatowany w edytorze różni się nieco od tego na stronie głównej;
  • mało praktyczna wyszukiwarka artykułów archiwalnych;
  • brak możliwości przesuwania newsów na liście i ustawienie top newsa
  • brak ikonek informacyjnych przez funkcjach, dla laika byłyby pomocą
Katarzyna Biernacka
Katarzyna Biernacka
Content marketer, copywriter, właścicielka agencji iMedia Solutions specjalizującej się w content marketingu - prowadzeniu blogów firmowych, tworzeniu treści do e-sklepów & SEO.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.