Dlaczego warto publikować artykuły evergreen na blogu firmowym?

Dlaczego warto publikować artykuły evergreen na blogu firmowym?

Testy modułów blogowych w e-sklepach: IdoSell Shop
14 stycznia 2020

Dlaczego warto publikować artykuły evergreen na blogu firmowym?

Nie wiesz co publikować na blogu firmowym, żeby pojawić się w wyszukiwarce na wymarzone frazy? Postaw na teksty evergreen. Czym są artykuły evergreen i dlaczego warto je umieszczać na blogu?

Historia pewnego artykułu

W 2012 roku napisałam tekst poradnikowy, którego tematem był wybór optymalnej czcionki na firmową witrynę. I w sumie nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że ten artykuł jeszcze do początku 2019 roku ściągał na firmową stronę najwięcej użytkowników. Przez ten czas tekst dotyczący wyboru najlepszej czcionki na stronę znajdował się w TOP 5 na frazę „jaka czcionka na stronę internetową” i generował organiczny ruch. W 2019 roku wyskrobałam inne teksty m.in. o prawidłowym nazywaniu grafik i tworzeniu opisów ALT do obrazków, które zdetronizowały w rankingach tekst o czcionkach. To nie zmienia faktu, że bycie przez blisko 7 lat niekwestionowanym liderem statystyk to rzecz, obok której nie można przejść obojętnie.

Obecnie (luty 2020 r.) tekst o czcionkach plasuje się na trzecim miejscu i daje mi 8,54% ruchu na witrynie. Też całkiem nieźle. Co ciekawe (co przyznaję z pewną dozą zawstydzenia) sam tekst nie należy do tych z kategorii przełomowych w dziejach ludzkości. Ot, taki tekst poradnikowy z kilkoma klasycznymi tipami. Pamiętam, że napisałam go wówczas tylko w jednym celu, aby generować ruch z wyszukiwarki. Jak widzicie cel został zrealizowany w 100%.

Co było atutem tego artykułu poradnikowego? Bez wątpienia fakt, że przez długi czas informacje w nim zawarte nie traciły na aktualności. Osoby, które weszły na niego w 2015 czy 2017 roku otrzymywały podstawową wiedzę, z której mogły z powodzeniem korzystać. Dziś porady zamieszczone w artykule nieco się przeterminowały, ale nadal generują ruch, chociaż już bez efektu “wow”. Istnieją jednak artykuły, których tematyka nie przeterminuje się nigdy. Raz napisane mogą pracować dla nas przez długie lata. Artykuły te niczym rośliny zimozielone, nie zmieniają swojego koloru bez względu na porę roku i nieustannie generują organiczny ruch w wyszukiwarce. Nazywamy je treściami evergreen — wiecznie zielonymi, wiecznie aktualnymi.

Statystyki odsłon artykułu o czcionkach na stronie www w latach 2012-2019.

Zobaczcie, jak wyglądają statystyki odsłon artykułu „Jaka czcionka na stronę www"? Od 2012 widoczność artykułu nieustannie rosła lub otrzymywała się na zbliżonym poziomie. Dopiero 2019 rok przyniósł wyraźny spadek popularności.

Statystyki odsłon artykułu „Jak napisać dobry opis alternatywny do zdjęcia (ALT)?” w roku 2019.

Odsłony artykułu „Jak napisać dobry opis alternatywny do zdjęcia (ALT)?” w roku 2019. Klasyczny wykres, który pokazuje, że dobra treść może zdziałać bardzo wiele.

Evergreen content - co to jest?

Teksty evergreen, artykuły evergreen, evergreen content — to określenie treści, które są i zawsze będą interesujące dla czytelników. Zaintrygowani?

Zawartość evergreen to treść, która przyciąga użytkowników na stronę cały czas. Artykuły wiecznie zielone nie tracą ze swojej aktualności długo po dacie publikacji, a ruch wyszukiwania nie maleje, ale rośnie z czasem (zerknijcie statystyki powyżej artykułu "Jak napisać dobry opis alternatywny do zdjęcia (ALT)?"). Sami przyznajcie, że brzmi to dość surrealistycznie. Jak recepta na content marketingowe perpetuum mobile. W odróżnieniu od tej hipotetycznej maszyny, evergreen nie są mrzonką i istnieją naprawdę. I działają! W czym tkwi siła tego typu tekstów?

Dlaczego content jest zawsze green?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba przypomnieć sobie, jak przebiega proces indeksowania nowych treści w wyszukiwarce. Oczywiście na potrzeby tego artykułu przedstawiam w to znacznie uproszczony sposób.

1. Crawlowanie (z ang. pełzanie, czołganie, łażenie).

Na tym etapie wyszukiwarka wysyła roboty na strony internetowe, by przeskanowały i odkryły nowe treści. Przypuśćmy, że trafiły do sklepu ze zdrową żywnością. Skanują treści poradnikowe z bloga i asortyment produktów m.in. kategorię "Ryże", w tym "ryż do risotto".


2. Indeksowanie.

Roboty, które przeskanowały dokładnie witrynę (i bloga) teraz zajmują się gromadzeniem informacji o treściach, grafikach, linkach, słowach kluczowych, które na niej występują. W tym przypadku zobaczyły, że na stronie znajduje się całkiem ciekawy i często odwiedzany artykuł o ryżu do risotto. W kolejnym kroku rejestrują te informacje w indeksie wyszukiwania.

Jak podaje Google, indeks ich wyszukiwarki zawiera setki miliardów stron internetowych i ma rozmiar ponad 100 000 000 gigabajtów. Przypomina nieco indeks, który umieszczany jest końcu książki. W momencie indeksowania witryna jest przypisywana do indeksu zgodnie ze słowami, które zawiera.


3. Wyświetlanie wyników.

Na tym etapie wyszukiwarka odpowiada na zapytanie użytkownika. Odseparowuje do tego zapytania najodpowiedniejsze i najbardziej trafne - treści, artykuły, grafiki. Nie muszą to być najnowsze artykuły, ale zawsze są to artykuły najlepiej dopasowane do zapytania.


Osoby, które zastanawiają się “ile kosztuje ryż do risotto w Biedronce”, potrzebują poznać aktualną odpowiedź na to pytanie - bieżącą cenę produktu w konkretnym sklepie. A w takim przypadku wyszukiwarka nie może "wypluć"danych z 2015 roku, bo są grubo nieaktualne.

Ale już przy pytaniu “jaki ryż do risotto” użytkownik nie oczekuje otrzymać najbardziej aktualnej odpowiedzi na to pytanie, ale najbardziej adekwatną odpowiedź na to pytanie. Jeśli najlepiej na to pytanie odpowiedziano w artykule z 2017 roku na jednym z popularnych portali, taka odpowiedź znajdzie się jako pierwsza w wynikach wyszukiwania i wpadnie pewnie do answer boxa.

Informacja dotycząca ceny ryżu w Biedronce w styczniu 2020 roku szybko się przeterminuje, ale hasło, "jaki ryż do risotto" będzie zadawane cały czas przez internautów uwielbiających kuchnię włoską. A ryże do risotto nie podlegają modzie sezonowej. Większość z nich produkowana jest od setek lat m.in. północnych Włoszech. Włosi nie zmienią nagle 150 gatunków ryżu do risotto i nie zrezygnują z produkcji arborio, carnaroli, Vialone Nano, Baldo i Roma. W związku z tym tekst "jaki ryż do risotto" będzie zawsze aktualny i zawsze osoba poszukująca najlepszej odpowiedzi na to pytanie trafi właśnie na niego. Artykuł o ryżu do risotto to właśnie nasze perpetuum mobile, czyli evergreen content.


Zawartość wiecznie zielona naprawdę nie ma daty ważności i zwykle używa słów kluczowych, które można przeszukiwać w kółko, a następnie, w zależności od zapytania, wyszukiwarki mają większe szanse na konsekwentne pobieranie określonego fragmentu wiecznie zielonej zawartości.

Rozumiecie już jak potężnym narzędziem są teksty evergreen?

wyniki-wyszukiwania-ryz-risotto

Posiadanie wiecznie zielonych (stale „świeżych” ) treści w witrynie:

  • nakręca organiczny ruch z wyszukiwarek - ciągle i bez końca;
  • pomaga w organicznym link buildingu - wartościowy content jest chętny szerowany;
  • kreuje i wzmacnia Twoją reputację jako autorytetu w branży;
  • pozwala utrzymać zaangażowanie nowych czytelników bez większego wysiłku z Twojej strony.

Jakie artykuły nie są evergreen?

Oczywiście tak samo jak świat nie składa się tylko i wyłącznie z wiecznie zielonych drzew i krzewów, tak i nie wszystkie treści są evergreen. Aby dokładniej wyjaśnić, czym jest wiecznie zielona zawartość, spójrzmy na to, czym ona nie jest.

Tekstami evergreen nie są:

newsy, wiadomości ze świata biznesu i polityki — mają krótkie życie, szybko się przeterminują;
statystyki lub raporty, które szybko przestaną być aktualne;
artykuły o popkulturze, wydarzeniach kulturalnych;
aktualne trendy odzieżowe i modowe (kolor roku 2020, trendy na wiosnę 2020).

Evergreenowe nie są informacje, które związane są z bieżącymi wydarzeniami, trendami i mają określone ograniczenia czasowe. W skrócie — coś co szybko się dezaktualizuje i jest szybkim newsem, nie nadaje się na treść wiecznie zieloną.

Jakie treści są evergreen?


Wiecznie zielone są treści, których nie możemy powiązać z żadną konkretną datą, uniwersalne otwarte pytania, które nurtują nas od... zarania dziejów. Artykuły evergreen będą zatem podejmować zagadnienia ogólne, które nie mają terminu ważności.

W jaki sposób...uprawia się ryż do risotto.
Jak...gotować ryż do risotto.
Dlaczego...warto jeść ryż.
Co zamiast… ryżu.
Gdzie.... rośnie najlepszy ryż do risotto.
Ryż vs. kasza gryczana - co lepsze?
5 gatunków... ryżu do risotto.
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o… ryżu do risotto.

I tak dalej. Tego typu pomysłów na bloga jest zatrzęsienie. Można mnożyć w nieskończoność.

Do najlepiej rokujących treści evergreen należą zatem:

odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, czyli popularne FAQ;
wskazówki branżowe, artykuły instruktażowe (krok po kroku) lub porady;
teksty wyjaśniające czytelnikom typowe pojęcia z branży (słownik, kompendium wiedzy).


Skąd czerpać inspiracje do evergreen?

Dobra wiadomość jest taka, że pisanie tekstów evergreen jest czasami jak… przysłowiowe konstruowanie cepa. Jeśli znacie swoją branżę i potrzeby klientów, stworzenie klasycznego tekstu evergreen nie powinno sprawiać najmniejszych trudności. Jeśli nie jesteście do końca pewni, jakie tematy interesują waszą grupę docelową, nie martwicie się. Możecie korzystać z całej masy prostych i darmowych narzędzi, które pomogą wam odkryć odpowiedzi na te pytania.

Jako content marketer i copywriter często się stoję przed wyzwaniem przygotowania planu contentu i pomysłów na treści do blogów firmowych do branż, z którymi mam pierwszy raz styczność (np. branża gazów pieprzowych czy montażu kominów wolnostojących). Co wtedy robię? Przeglądam blogi konkurencji, a potem szukam własnych pomysłów na evergreen content, korzystając z takich narzędzi jak:

Ubersuggest.com
Answerthepublic.com
dane Google Search Console z witryny klienta
statystyki widoczności SENUTO
Google Trends
podpowiedzi Google w wynikach wyszukiwania

Oczywiście narzędzi jest więcej, ale dla mnie ten zestaw jest wystarczający. Najprościej jest wrzucić popularne hasło związane z branżą czy produktem, o którym chcemy pisać i od razu wyskoczą nam konkretne konteksty do tematów najchętniej wyszukiwanych w danym okresie. Zobaczcie, co na temat ryżu do risotto znajdziemy np. w Answerthepublic.com.

Jak widać to doskonała inspiracja do tworzenia swoich artykułów evergreen na bloga firmowego. Hasła powyżej pomogą w budowaniu treści poradnikowych dla osób zainteresowanych kuchnią włoską i jej sztandarowym daniem - risotto.

Przykłady na evergreen content

  • Case study
  • Recenzja produktu
  • Historia… marki, firmy, produktu.
  • Poradniki (how to) dla początkujących
  • Poradnik (how to) dla zaawansowanych
  • Lista (7 sposobów na..., 10 najlepszych narzędzi do…)
  • Check lista
  • Porównania (produkt vs produkt)
  • Definicje, glosariusze
  • Instrukcje krok po kroku
  • Wywiady ze znanymi ludźmi z branży
  • Plusy i minusy produktu, usługi itp.

Czy warto mieć na blogu firmowym treści evergreen?

Jeśli nie chcesz, aby praca włożona w prowadzenie bloga firmowego szła na marne i była przysłowiową parą puszczoną w gwizdek, zainwestuj w wysokiej jakości artykuły typu evergreen. Pieniądze wydane na teksty evergreen zawsze się zwrócą, o ile ktoś napisał je dobrze. Pamiętaj, że słaby warsztatowo i merytorycznie tekst nigdy nie da efektów.

Za tekst evergreen płacisz raz a czerpiesz z niego korzyści w długiej perspektywie (ja już 8 rok). Odpowiednio napisany tekst evergreen wzmocni Twój wizerunek w branży, wygeneruje darmowy ruch na witrynie i przyniesie klientów. U mnie artykuły evergreen działają.

Zawsze.

Katarzyna Biernacka
Katarzyna Biernacka
Content marketer, copywriter, właścicielka agencji iMedia Solutions specjalizującej się w content marketingu - prowadzeniu blogów firmowych, tworzeniu treści do e-sklepów & SEO.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.