Tym razem mała ciekawostka lingwistyczna i trochę zabawy. Zaczynamy!
Co jest najważniejszą rzeczą przy pisaniu bloga firmowego? Redagować go tak, żeby trafiał w gusta docelowej grupy czytelników i był napisany językiem dla niej zrozumiałym.
Teksty na blogu nie mogą być napisane językiem zbyt specjalistycznym (bo nikt tego nie zrozumie) ani zbyt infantylnym (bo czytelnik może poczuć, że go lekceważymy). Artykuł musi być skrojony na miarę Twojego Klienta. O tym czy dany tekst jest zrozumiały czy nie mówi parametr zwany czytelnością.
Najprościej można ją zdefiniować w następujący sposób
Na czytelność tekstu pisanego ma wpływ wiele elementów, z których najistotniejsze są:
Czy wiesz jak sprawdzić czy teksty na blogu firmowym są pisane językiem czytelnym dla potencjalnych odwiedzających?
Do tego pomocny będzie tzw. Index FOG, czyli indeks czytelności tekstu. Wzór, wg którego obliczamy wartość indeksu wygląda dość przerażająco i z pewnością sieje popłoch w populacji humanistów. A przedstawia się następująco:
Wikipedia.com
Wynik, jaki otrzymamy po wprowadzeniu danych do wzoru, pokazuje nam poziom kompetencji Czytelnika. Innymi słowy dowiemy się: ile lat edukacji wymagane jest do zrozumienia danego tekstu. Im niższy poziom wykształcenia, tym łatwiej zrozumieć tekst.
„Idealny” wynik to 7 lub 8. Przy wynikach powyżej 12 pojawiają się już znaczne trudności ze zrozumieniem i przyswojeniem tekstu przez przeciętnego użytkownika. Dla Ciebie jest to wskazówka, że trzeba artykuł nieco uprościć i sprawić by był bardziej przystępny i przyjazny w odbiorze.
Testujemy?
Oczywiście nie będziemy bawić się w liczenie słów i wklepywanie danych do wzoru. Indeks Waszych tekstów możecie sprawdzić w prosty sposób za pomocą narzędzia on line dostępnego
Rezultat, jaki otrzymacie po załadowaniu własnego tekstu, traktujcie raczej jako małą wskazówkę a nie żelazną dyrektywę dotyczącą pisania na blogu. Statystyki statystykami, ale tak naprawdę liczy się to, co macie do przekazania swoim Czytelnikom.
Jak Wasz blog pisany jest interesującym językiem i zawiera wartościowe treści – żaden indeks nie jest potrzebny.
PS: FOG dla tego tekstu: 9-10 lat edukacji