5 elementów skutecznego artykułu evergreen na firmowym blogu

5 elementów dobrego tekstu evergreen

Dlaczego warto publikować artykuły evergreen na blogu firmowym?
1 lutego 2020
Jak rozliczać się z copywriterem?
8 stycznia 2021

5 elementów dobrego tekstu evergreen


W poprzednim artykule poświęconym pisaniu artykułów evergreen stwierdziłam, że redagowanie tego typu tekstów przypomina nieco konstruowanie cepa. Hmm… Może z tym cepem nieco przesadziłam, ale nie wycofuję się z twierdzenia, że jest to stosunkowo proste. Pod warunkiem, że poznasz najważniejsze zasady redagowania evergreen i wdrożysz je w praktyce.

A skoro o cepie zaczęłam, to...

Kontynuujemy wątek. Wiesz, że cep stosowany był do ręcznego młócenia zboża już w V wieku naszej ery? Fenomenalny przykład na to jak najprostsze rozwiązania są jednocześnie tymi najlepszymi i najtrwalszymi. Zapamiętaj, bo to ważna uwaga w kontekście artykułów evergreen. Co było w tym narzędziu takiego nadzwyczajnego?
Wizualnie zupełnie nic. Składał się z dwóch kijów. Ten dłuższy do trzymania nazywał się dzierżak, a ten krótki — bijak. Oba elementy połączone były ze sobą sznurkiem lub wysuszoną skórą węgorza. Prosta konstrukcja, ale bardzo skuteczna w działaniu.

A w ramach małej dygresji... Gdy myślę o cepie, od razu przypomina mi się scena z kultowych „Samych swoich", w której podczas młócenia zboża z ojcem Witia zerka na młodą sąsiadkę - Jadźkę (Kargul).

Kazimierz Pawlak: Witia! Coś ty taki nienapasiony, a? Sto razy mówił, że masz nienawidzić to Kargulowe plemię.

(na stronie) No i nieuchronnie idzie do pełnoletności.
Toż ona nie dla ciebie!

Witia Pawlak: Ale tato, jak ja się napatrzę, tak dobrze, i w nocy się przyśni, to jej tak nienawidzę, że strach.
Pawlak: Ano, stawaj no, z tamtej strony.

Jak widać (na podstawie m.in. z filmu "Sami swoi" ) to proste i użyteczne narzędzie przetrwało praktycznie w niezmienionym stanie aż do XX wieku. Przez 15 wieków jego przeznaczenie i konstrukcja nie ulegała zmianie.
Gdybyśmy przełożyli to na język współczesny i terminologię SEO to cep był pierwszym wynikiem wyszukiwania na hasło: „co do ręcznego młócenia zboża” lub „czym mam wymłócić zboże". Znajdowałby się na pozycji pierwszej przez 15 wieków i przez ten czas miałby cały czas wysokie statystyki wyszukiwań. Rezultat, który trudno pobić.

Teraz oczywiście nikt już o cepie nie pamięta, odszedł do lamusa zastąpiony automatycznymi młockarniami. W pewnej formie przetrwał jeszcze w języku za sprawą powiedzenia "proste jak budowa cepa" (lub proste jak konstrukcja cepa), które oznacza nieskomplikowaną i oczywistą zasadę działania.

Zauważyliście, że zupełnie przypadkiem z pogadanki o cepie wyszło całkiem sensowne wprowadzenie do tekstów evergreen?




5 elementów, z których zbudujesz dobry evergreen

Tworzenie dobrego tekstu evergreen jest trochę jak konstruowanie cepa. O ile klasyczny cep składał się z trzech elementów, w przypadku tekstu evergreen będzie ich aż pięć. Jeśli dobrze wdrożysz te pięć elementów to (gwarantuję ci) twoje teksty evergreen będą widoczne w wyszukiwarce i będą ściągały na witrynę firmową czy e- sklepu wielu klientów. Trzeba tylko... przyłożyć się do tego.

Jakie cechy powinien posiadać skuteczny tekst evergreen? Dobry tekst evergreen powinien być…

1. Ponadczasowy

Wg słownika języka polskiego ponadczasowy to «nie tracący nigdy znaczenia, wartości, zawsze aktualny». Definicja ta w 100% oddaje kwintesencję dobrego tekstu evergreen. Na pierwszy rzut oka wydaje nam się to dość proste. W rzeczywistości napisanie tekstu, który za rok dwa, a nawet 5 lat nie będzie tracił na aktualności, może stanowić dla wielu pewien problem.

Na rozmowach kwalifikacyjnych rekruterzy stosunkowo często zadają kandydatom jedno pytanie: "Gdzie widzisz siebie za pięć lat". Moim zdaniem to znakomite pytanie w kontekście pisania tekstów evergreen.

"Gdzie widzisz ten tekst za pięć lat? Czy będzie nadal aktualny?"

O ile w pytaniach rekruterów odpowiedź powinna wskazywać na chęć rozwój i motywację do zmiany swojej pozycji, to w przypadku artykułu evergreen jest odwrotnie. Innymi słowy, twój tekst evergreen z drobnymi korektami i aktualizacjami za 5 lat powinien wyglądać całkiem podobnie jak teraz. Ale jeśli to samo odpowiesz rekruterowi, nie licz na zatrudnienie.

2. Adekwatny

Adekwatny czyli «zgodny z czymś» a w tym przypadku zgodny z oczekiwaniami użytkownika. Dobry tekst evergreen musi odpowiadać niemal w 100% na oczekiwania potencjalnego użytkownika. Esencję tego, czym powinien być dobry tekst evergreen, podaje ci na tacy samo Google w przewodniku dla Webmasterów, gdzie czytamy "Dowiedz się, czego chcą użytkownicy (i daj im to)."

Jeżeli użytkowników intryguje czy pingwiny mają kolana i czy są miejsca w Afryce, gdzie pada śnieg, warto zastanowić się czy nie warto napisać adekwatnego artykułu na ten temat. Od stopnia adekwatności zależy to, czy dany tekst będzie miał mniejszą lub większość klikalność, czy znajdzie się w TOP 3 lub czy wpadnie na drugą stronę wyników wyszukiwania.





3. Wyczerpujący

Artykuł wyczerpujący to taki, który «przedstawia jakieś zagadnienie wszechstronnie, szczegółowo». To definicja, którą warto sobie wbić do głowy. Zapamiętaj - dobry artykuł evergreen to nie artykuł, który jest długi, ale taki, który wyczerpuje dane zagadnienie na poziomie satysfakcjonującym użytkownika. Wyczerpujący artykuł może mieć 10 000 znaków ze spacjami, może mieć 5000, a może mieć 1000. Pisałam takie mini artykuły z 1000 znakami, które potem wskakiwały na 3 i 4 pozycję wyszukiwarki Google. To zazwyczaj były pytania w stylu FAQ, które wyczerpywały się po kilku zdaniach. Artykuł do frazy "jaki ryż do risotto" z poprzedniego artykułu o evergreen w pierwotnej wersji miał 7 zdań i 4 pozycję w wyszukiwarce. Potem razem z klientem rozbudowaliśmy go do 3000 zzs, co poprawiło jego pozycję na tyle, że wpadł do answer boxa. Google nie premiuje długości tekstów, patrzy na ich merytoryczną zawartość.

Nie jest ważne, jak długo będziesz pisać dany tekst, ale jak głęboko wejdziesz w dane zagadnienie. Sukcesem będzie danie czegoś więcej i lepiej niż konkurencja. Czasami jest to bardzo proste, bo bardzo niewiele osób docenia siłę, jaka drzemie w blogu. Wiele prowadzi bloga “pod pozycjonowanie”, a efektem takiej strategii nie zawsze są wyczerpujące i ciekawe treści. Skoro inni piszą artykuły „po łebkach” i "pod pozycjonowanie", ty zaoferuj klientowi więcej. On to doceni. Nie pisz tego, co wszyscy, bo będziesz taki jak wszyscy. Temat ten wyczerpująco rozwinęłam w artykule Jaka ma być optymalna długość artykułu na blogu firmowym



4. Przyjazny czytelnikowi

Przyjazny tekst to tekst, z którym wiążą się pozytywne wrażenia zarówno w zakresie merytorycznej zawartości, jak i jej wizualnej części. Jak wiesz, teksty do internetu tworzy się zupełnie inaczej niż treści przeznaczone do druku. Internauci są bardziej niecierpliwi niż czytelnicy tradycyjnych mediów. Zazwyczaj przed monitorem nie czytamy, ale skanujemy treści. Wyłapujemy te najważniejsze elementy i na ich podstawie oceniamy zawartość artykułu. Więcej na ten temat napisałam w artykule W jaki sposób twoi Klienci czytają stronę internetową. Wizualny aspekt ma kluczowe znacznie w treściach evergreen, dlatego warto zadbać o architekturę treści, atrakcyjne zdjęcia i grafiki, odpowiednią czcionkę itp.

Przyjazność tekstu ma jeszcze jeden wymiar — językowy. Przyjazny tekst musi być łatwy w odbiorze. Ma to szczególne znaczenie wówczas, gdy piszesz artykuł na trudnym temat, ale skierowany do twojej grupy docelowej, która niekoniecznie musi się na tym znać. Nie używaj branżowego słownictwa czy specjalistycznego języka, jeśli nie masz pewności, że ci, do których to piszesz, będą go rozumieć. (Zobacz też: Czy twoje teksty są zrozumiałe?)



5. Przyjazny wyszukiwarkom

Dobry kontent i architektura treści to nie wszystko. Aby tekst evergreen pracował na nas przez lata, musi być dobrze widoczny w wynikach wyszukiwania. Twój tekst muszą zrozumieć i polubić nie tylko użytkownicy, ale boty. Musisz przystosować tekst do tego, aby roboty wyszukiwarki mogły odpowiednio zaindeksować artykuł i przypisać go do właściwej kategorii, a potem wyświetlać użytkownikom na pożądane przez ciebie frazy kluczowe.

Ponadczasowy, adekwatny, wyczerpujący oraz przyjazny użytkownikom i wyszukiwarkom - to 5 elementów, które składają się na dobry artykuł evergreen. Tekst evergreen, który posiada wszystkie te cechy da ci to czego oczekujesz - wzmocnienie wizerunku eksperta, większą widoczność w sieci i ruch z wyszukiwarki.


Katarzyna Biernacka
Katarzyna Biernacka
Content marketer, copywriter, właścicielka agencji iMedia Solutions specjalizującej się w content marketingu - prowadzeniu blogów firmowych, tworzeniu treści do e-sklepów & SEO copywritingu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *