Jak rozliczać się i wyceniać pracę copywritera?

Jak rozliczać się z copywriterem?

5 elementów dobrego tekstu evergreen
10 kwietnia 2020
Jak i dlaczego aktualizować stare posty na firmowym blogu?
15 stycznia 2021

Jak rozliczać się z copywriterem?

Rozliczanie się z copywriterem może  mieć różne formy. Przyjrzyjmy się tym najpopularniejszym. Jaka jest najkorzystniejsza  z perspektywy Zamawiającego, czyli właściciela firmy czy e-sklepu? 

Informacje zawarte w tym artykule dotyczą sytuacji, gdy szukasz copywritera zewnętrznego a nie osoby do pracy na etat czy w oparciu o cywilnoprawną umowę-zlecenie. Innymi słowy, omawiam wariant, w którym zlecasz osobie lub firmie zewnętrznej napisanie treści na witrynę, do e-sklepu czy bloga.


Faktura VAT czy umowa o dzieło?

Zaczynam od spraw związanych z finansami nie bez powodu. W tej kwestii na rynku istnieje klasyczna “wolna amerykanka”. Wynika to z tego, że w branży copywriterskiej, jak zresztą w każdym innym zawodzie, jest ogromne zróżnicowanie w zakresie kwalifikacji i umiejętności prezentowanych przez osoby zajmujące się pisaniem treści. Obok copywriterów z wieloletnim stażem funkcjonują również osoby, które zaczynają dopiero start w tym zawodzie. Poza tym jest ogromna liczba osób tworzących treści “z doskoku” i “aby sobie dorobić". Wielu copy z tej ostatniej grupy to studenci kierunków humanistycznych lub specjalistycznych, którzy nie prowadzą własnej działalności gospodarczej i nie mogą wystawić faktury. Forma zapłaty za usługę jest w pewnym sensie papierkiem lakmusowym, który pozwoli ci ocenić, z jakim rodzajem copywritera masz do czynienia (o czym napiszę za chwilę).


Podejmując współpracę z copywriterem musisz być przygotowanym na następujące warianty zapłaty za usługę.


Copywriter:

może wystawić fakturę VAT na własną firmę;
może wystawić fakturę bez VAT na własną firmę (gdy korzysta ze zwolnienia z VAT);
może wystawić fakturę VAT na jeden z inkubatorów przedsiębiorczości funkcjonujących na rynku;
może wystawić fakturę VAT poprzez serwis useme.com (dość popularne rozwiązanie);
jest freelancerem, który nie założył działalności gospodarczej, z którym trzeba będzie rozliczyć się w oparciu o umowę o dzieło;
może wystawić fakturę VAT lub fakturę bez VAT na firmę znajomego, z którym się dogadał;
nie wystawi żadnego dokumentu i poprosi o przelew na konto (niestety, takie sytuacje też się zdarzają).


Jak widzisz, możliwości rozliczeń jest wiele, ale moim zdaniem tylko pierwsze trzy mogą być rozważane jako oferty od profesjonalnego copywritera.

Czwarta i piąta to już temat pod dyskusję. Copywriter to zawód, który powinien być rozwijany w ramach działalności gospodarczej. Poza tym umowa o dzieło to więcej formalności dla Ciebie jako właściciela firmy. W tym przypadku sprawa rozliczeń się komplikuje, ponieważ na właścicielu firmy jako Zamawiającym zazwyczaj spoczywa obowiązek rozliczenia takiej umowy i wpłata podatku do Urzędu Skarbowego a także wysłanie PIT-11. Stawka, na jaką umówisz się z copywriterem, musi zatem uwzględniać koszty uzyskania przychodu (20% lub 50%) i podatek dochodowy. Dodatkowo, jeżeli jesteś płatnikiem składek lub osobą fizyczną i zlecasz wykonanie dzieła copy, który nie jest twoim pracownikiem i nie ma DG, od 1 stycznia 2021 roku każdą umowę  o dzieło  musisz  zgłaszać do ZUS.  Specjalny formularz RUD powinieneś złożyć w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o dzieło. Więcej na ten temat znajdziesz na stronie ZUS.

Szósta opcja to również rozwiązanie z kategorii tych mało poważnych. Aby wszystko było zrobione zgodnie z literą prawa, musiałbyś podpisać z właścicielem tej firmy dodatkowo umowę o przeniesienie praw autorskich (o tym poniżej) a sam zainteresowany, jakąś umowę o usługi copywriterskie z firmą wystawiającą fakturę.

A siódma opcja? Powiedzmy sobie szczerze - jest całkowicie niepoważna.

Moim zdaniem...

Najkorzystniej (i chyba najprościej) podejmować współpracę z copywriterem, który prowadzi działalność gospodarczą i może wystawić ci fakturę (z VAT lub bez VAT).

Taka forma rozliczenia nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi obowiązkami po twojej stronie jako nabywającego usługę.

Jak rozliczać pracę copywritera?

A teraz skupmy się na tym, jak w ogóle wycenić pracę copywritera. Masz kilka opcji do wyboru.

Moim zdaniem...

Najbardziej przejrzystą formą rozliczenia jest ustalenie stawki kwotowej za 1000 znaków ze spacjami. Z punktu widzenia Zamawiającego jest to też najkorzystniejsza opcja. Płacisz wówczas tylko za to, co zostało napisane. Nic więcej.

Jeśli szukasz kogoś do prowadzenia bloga, wtedy lepszym rozwiązaniem jest wybór abonamentu. Wówczas kwestia związana z redagowaniem i umieszczaniem treści na blogu przechodzi na copywritera, a ty masz czas na zajęcie się sprawami firmy.

Zapłata za realizację usługi. Płać w terminie.

Wiesz, czego najbardziej obawiają się copywriterzy? Nieterminowej wpłaty na konto lub braku wpłaty. Każdy copywriter przynajmniej raz trafił na klienta, który zapłacił mu z miesięczną obsuwą lub – co gorsza – w ogóle nie zapłacił za wykonaną usługę. Często kończy się to, jak w moim przypadku, kilkumiesięczną walką w sądzie.

Rozliczaj się z copywriterem terminowo. On to doceni i z pewnością odwdzięczy się zaangażowaniem i jeszcze lepszymi tekstami.


I na koniec. Nie zapomnij o prawach autorskich.

A teraz czytaj uważnie, bo to jest najistotniejsza informacja związana z rozliczeniem z copywriterem.

W rozliczeniu z copywriterem oprócz samej stawki kluczowe jest przeniesienie praw autorskich. A to w skrócie oznacza, że twórca wytwarza dla zamawiającego jakiś produkt i następnie przenosi na niego prawa autorskie. Po przeniesieniu praw zamawiający, czyli ty, może dysponować dziełami (np. umieścić je na swojej stronie WWW). Bez przeniesienia teksty należą do wykonawcy (copywritera). Teoretycznie może on z nim zrobić, co chce. Nawet utrudniać publikację na witrynie internetowej. Fakt, że zapłaciłeś za te teksty, nie ma tutaj znaczenia. Dowiesz się więcej na temat w tekście Zamawianie tekstów a prawa autorskie copywritera.


Katarzyna Biernacka
Katarzyna Biernacka
Content marketer, copywriter, właścicielka agencji iMedia Solutions specjalizującej się w content marketingu - prowadzeniu blogów firmowych, tworzeniu treści do e-sklepów & SEO copywritingu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.